AU Viborg: De studerendes stemme i udviklingen af campus

To studentermedhjælpere er særligt involveret i arbejdet med at udvikle det kommende studiemiljø på AU Viborg. Vi har spurgt Mathilde Bundgaard Sørensen, den ene af de to, om hun vil sætte et par ord på arbejdet og sine tanker om den nye campus.

Helt fra begyndelsen har det været tanken, at de studerende skulle have en tydelig stemme ind i AU Viborg-projektet og i udviklingen af det kommende studiemiljø. Derfor er der blevet ansat to studentermedhjælpere, som blandt andet har til opgave at komme med deres input til arbejdet. Den ene af dem er Mathilde Bundgaard Sørensen, der til dagligt læser på 5. semester på Agrobiologi i Aarhus, hvor hun specialiserer sig i husdyrvidenskab.

”Jeg søgte jobbet som studentermedhjælper i AU Viborg-projektet, fordi jeg syntes, det lød spændende, at man som studerende kunne få mulighed for at være de studerendes stemme. Jeg havde allerede deltaget i et par workshops om den nye campus, hvor der blev luftet mange forskellige holdninger, men selv har jeg hele tiden tænkt, at det kan blive rigtig godt for uddannelsen og fedt at læse i Viborg, hvor der er mulighed for at skabe nogle helt unikke rammer”, siger Mathilde Bundgaard Sørensen.

I løbet af foråret har Mathilde Bundgaard Sørensen blandt andet været involveret i den task force, der har kickstartet rekrutteringsindsatsen, og i de brugergrupper, der har været nedsat for at udvikle undervisningsfaciliter og studiemiljø.

”Jeg har især haft fokus på undervisningsfaciliteterne og på de studenterinitierede aktiviteter, hvor det har været særligt vigtigt for mig at arbejde for, at de kommende studerende får gode muligheder for at trække sig tilbage til deres egne rum. For selvom det er fedt, at de kommer til at være så tæt på forskningen, så er det også vigtigt, at de får plads til både at fordybe sig og være sociale på deres egne præmisser, siger Mathilde Bundgaard Sørensen, der oplever, at der bliver taget godt imod hendes input, når hun deltager i de forskellige arbejdsgrupper:

”Undervejs har jeg samlet input fra mine medstuderende, og jeg oplever, at der i projektet er stor opmærksomhed på de studerendes holdninger. I arbejdsgrupperne har vi mange gode snakke om, hvad der vil fungere og ikke fungere, så jeg føler, at jeg gør en forskel i arbejdet ved at komme med input, som der ellers ikke var blevet tænkt over.”

Motiverende når undervisningen rykker tæt på praksis

Mathilde Bundgaard Sørensen ser udviklingen af de nye uddannelser og den nye campus som en spændende mulighed for at starte fra scratch og skabe noget helt nyt. Placeringen i Foulum, tror hun, kan være med til at rykke uddannelserne tæt på både erhverv og forskning og gøre undervisningen meget hands on.

”De studerende kommer til at være lige der, hvor forskningen foregår, og det vil jo gøre det lettere for en underviser ind imellem at droppe auditoriet og lade de studerende få stoffet i hænderne. Og det, tror jeg helt sikkert, kan virke motiverende,” siger Mathilde Bundgaard Sørensen, der dog ikke er blind for, at placeringen på landet tæt på dyr og natur også kan være en udfordring.

”Som jeg ser det, er det vigtigt, at vi hele tiden taler AU Viborg op, så de unge får øje på de unikke muligheder, de får med en uddannelse her.  Foulum er ikke Aarhus, det er noget andet, og det skal vi ikke lægge skjul på. Vi skal skabe en fed campus og vise, hvor unik den er med de bedste faciliteter og noget af den bedste forskning i verden inden for f.eks. klima. Det betyder noget for mig, og jeg tror også, at det betyder noget for de studerende i fremtiden.”