Nat og Tech har offentliggjort det første curriculumbaserede undervisningsskema

Den 24. april offentliggjorde Nat og Tech det første curriculumbaserede undervisningsskema for Institut for Datalogi, Institut for Geoscience og Institut for Elektro- og Computerteknologi.

Universitetsledelsen besluttede i maj 2022, at Aarhus Universitet skulle overgå til curriculumbaseret undervisningsplanlægning. Ved curriculumbaseret undervisningsplanlægning forstås, at undervisningsaktiviteter planlægges og offentliggøres før studerende tilmelder sig undervisning. Hidtil har Nat og Tech benyttet sig af tilmeldingsbaseret undervisningsplanlægning, hvor skemaet sammensættes på baggrund af studerendes kursustilmeldinger og først offentliggøres kort tid inden undervisningsstart. Det er en stor og positiv forandring for studerende og undervisere, at undervisningsskemaet for første gang kan offentliggøres før tilmeldingsperioden.

Institut for Datalogi, Institut for Geoscience samt Institut for Elektro- og Computerteknologi har deltaget i det første pilotprojekt på Nat og Tech om curriculumbaseret planlægning. Pilotprojektet har foregået i tæt samarbejde mellem studieadministrationen og institutterne, hvilket har muliggjort, at skemaet kunne offentliggøres inden for den af universitetsledelsen fastlagte deadline 24. april.

Allerede nu ses der frem mod undervisningsskemaet for foråret 2024, hvor Institut for Matematik, Institut for Kemi og Institut for Mekanik og Produktion også overgår til curriculumbaseret undervisningsplanlægning. Når undervisningsskemaet for foråret 2024 offentliggøres 24. oktober 2023, vil 34 uddannelser på tværs af Nat og Tech have curriculumbaseret undervisningsplanlægning. Projektet følger fortsat tidsplanen, som ser frem mod fuld implementering i forbindelse med skemaet for efteråret 2024.