Status på servicetjekket af myndighedsområdet

I løbet af foråret 2023 fortsætter det strategiske servicetjek af Techs myndighedsområde. Servicetjekket blev sat i gang i efteråret 2022, og i det følgende gives et overblik over den videre proces samt de syv temaer, der vil være udgangspunktet for det fortsatte arbejde.

Med ønsket om at styrke en i forvejen stærk myndighedsbetjening med en helt central rolle i Tech satte dekanatet i oktober 2022 gang i et strategisk servicetjek af myndighedsområdet. Servicetjekket, der alt i alt kommer til at strække sig over et halvt års tid, skal bistå med at ruste myndighedsområdet til en fremtid med nye krav, omskiftelige vilkår og stor politisk bevågenhed; ikke mindst i forhold til den grønne omstilling.

”Selvom du har en god og velkørende bil, kan det nogle gange være nyttigt at få den en tur til service for at få tjekket, at alt er, som det skal være. På samme måde giver vi nu vores velfungerende myndighedsområde et servicetjek for at se, om der er ting, vi kan gøre endnu bedre, så vi er rustede til fremtidens opgaver. Der bliver nemlig rigtig meget brug for os i de kommende år”, siger Ole Hertel, der er prodekan for myndighedsrådgivning hos Tech.

En omfattende og inddragende proces
Servicetjekket blev i oktober skudt i gang med to workshops i fakultetsledelsen, hvor institut- og centerlederne identificerede fem temaer for det videre arbejde. De fem temaer blev efterfølgende kvalificeret hos bl.a. sektionslederne på institutterne og gennem interviews med institut- og centerledere. Til slut stod arbejdsgruppen bag servicetjekket med i alt syv temaer, der 1. februar bliver præsenteret for interesserede medarbejdere på et orienteringswebinar.

”Den forskningsbaserede myndighedsrådgivning er en central del af Techs identitet som et fakultet, der skaber impact i samfundet. Her har vi virkelig et område, hvor der ofte er meget kort vej fra forskning til f.eks. ny lovgivning,” siger Ole Hertel og fortsætter:

”Derudover er op mod 65 procent af Techs økonomi bundet op på myndighedsområdet, og rigtig mange medarbejdere er på den ene eller anden måde involveret i enten selve myndighedsbetjeningen eller den bagvedliggende forskning. Det er derfor, at vi prioriterer en åben og inddragende proces, når vi kigger området efter i krogene.”

Efter webinaret den 1. februar, hvor 115 medarbejdere allerede har tilmeldt sig, skal institut- og centerledere, Techs myndighedsudvalg samt udvalgte medarbejdere fra institutter og centre arbejde videre med de syv temaer på to workshops den 6. februar og den 21. marts. Efter den anden workshop skulle der gerne ligge en række løsningsforslag til de udfordringer, de syv temaer dækker over. Derefter får alle interesserede mulighed for at høre om planerne for den fortsatte udvikling af området på et opsamlingswebinar medio april, før fakultetsledelsen på en workshop sidst i april beslutter et roadmap for, hvordan myndighedsområdet skal styrkes.

”Det glæder mig at se, hvordan både ledere og medarbejdere engagerer sig i processen, og jeg er sikker på, at vi til april står med et rigtigt godt udgangspunkt for at styrke vores evne til at bidrage til vigtige opgaver som grøn omstilling, genopretning af biodiversiteten og beskyttelse af vandmiljøet,” siger Ole Hertel.

Syv temaer for udviklingen af myndighedsområdet
1. Faglig opdatering af styrelser og ministerier
2. Samarbejde med styrelser/ministerier
3. Myndighedsbetjeningens anseelse internt og eksternt
4. Forskningsunderstøttelse bredt, herunder rekruttering og funding
5. Kan vi levere bedre rådgivning ved at styrke det internationale samarbejde?
6. Digitaliseringens rolle i opgaveløsningen
7. Internt samarbejde på Tech