Universitetsledelsens kommentar til VIVE-rapport udgivet den 20. marts 2024

Universitetsledelsens kommentar til VIVE-rapport om ph.d.-studerendes sexismeoplevelser og fastholdelse i forskerkarrierer - rundsendt til medarbejderne på AU 21. marts 2024.

Kære medarbejdere

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) udgav i går rapporten ’Et kvantitativt og kvalitativt studie af ph.d.-studerendes sexismeoplevelser og fastholdelse i forskerkarrierer’.

Det er desværre meget ubehagelig læsning.

Rapporten tegner et billede af en akademisk verden, hvor ph.d.-studerende i betydeligt omfang udsættes for sexistiske hændelser, som påvirker deres arbejde, sundhed og karrierevalg. Det er særligt kvindelige ph.d.-studerende, som har ubehagelige oplevelser.

Rapporten viser, at:

• 37 procent af de kvindelige ph.d.-studerende har oplevet mindst en verbal handling, der objektiviserer, ekskluderer eller nedværdiger dem på baggrund af deres køn under deres ph.d.-uddannelse. Andelen ligger for mandlige ph.d.-studerende på 21 procent.
  • 32 procent af kvindelige ph.d.-studerende har oplevet mindst én ondsindet seksuel kommentar, bevægelser eller blottelser. For mandlige ph.d.-studerende er andelen 13 procent.
  • 23 procent af de kvindelige ph.d.-studerende har oplevet adfærd, der indbefatter fysisk kontakt eller forsøg på samme eller seksuel tvang og anden seksuel adfærd, hvor magtrelationer spiller en aktiv rolle, såsom trusler eller belønning. For de mandlige gælder det 6 procent.

Kort sagt. Det er aldeles uacceptabelt.

Dertil kommer, at undersøgelsen viser, at kvindelige ph.d.-studerende, der har oplevet sexistiske hændelser, er mindre tilbøjelige til at fortsætte i en forskerstilling end deres mandlige kollegaer. Med et dårligt arbejdsmiljø skubber vi talenter ud af organisationen. Det er bestemt heller ikke acceptabelt.

Ingen kan være i tvivl om, at vi skal bekæmpe sexisme. Eller rettere – vi skal fortsat bekæmpe sexisme, for som det er alle bekendt, er det ikke en ny problematik. I 2020 fik vi indsigt i et alvorligt problem med omgangstonen og en sexistisk kultur på danske universiteter, baseret på en række vidnesbyrd fra kvindelige medarbejdere. Det gav dengang anledning til, at vi tog det op på Aarhus Universitet og skærpede vores indsatser: bl.a. øget lederfokus, workshops og forbedrede procedurer for at håndtere krænkelsessager.

Der er blevet arbejdet med kulturen på Aarhus Universitet gennem de senere år, men i denne rapport kan effekten af indsatsen endnu ikke aflæses. Det understreger behovet for, at vi fortsætter og forstærker indsatsen på alle niveauer i vores organisation.

Rapporten peger på, at vi har et behov for at fastholde fokus og intensivere arbejdet med at opnå et trygt og inkluderende arbejdsmiljø. Det gælder i øvrigt ikke bare for ph.d.-studerende. Det gælder alle medarbejdergrupper og studerende.

Vi opfordrer til, at I orienterer jer i rapporten.

Med venlige hilsner

Brian Bech Nielsen, rektor