AU er med, når Danmark skal genstartes

Akademiet for de Tekniske Videnskaber, ATV, har netop afholdt det såkaldte Teknologisk Topmøde om fremtidens Danmark anno 2030. Det er, med akademiets ord, et wake up call til landets politikere, der står over for en anseelig udfordring med at udarbejde en masterplan for at redefinere forskningens verdenskort i en ny, teknologisk verdensorden.

Forsiden til ATV-rapporten "Danmark 2030". (Ill: ATV)

Efter fem års analyse og indsamling kan Akademiet for de Tekniske Videnskaber, ATV, nu fremlægge rapporten ”Danmark 2030”. Det er ATV’s vision for, hvordan Danmark i 2030 kan blive en af verdens fem førende Science & Engineering-regioner og dermed sikre, at landet fremadrettet kan blive et rigt, grønt og sundt samfund

Budskabet er klart fra ATV: der er mulighed for at sikre sig en af de attraktive pladser blandt verdens førende, men kun med målrettet politisk vilje og samarbejde mellem landets forskellige aktører på området, for der er ubetinget brug for forskning, uddannelse og teknologisk innovation, hvis Danmark fortsat skal være et velstillet land, lyder det.

Rapporten indeholder dermed blandt andet et opråb til politikerne om at stille sig i spidsen for en strategi for Danmarks teknologiske udvikling, så vi kommer på forkant med udviklingen og konkurrenceevnen: for den gode nyhed er, at ATV’s analyser viser, at Danmark har et stærkt Science & Engineering­økosystem, og at det med simple greb kan sættes i et højere gear. Det budskab finder støtte hos dekan Eskild Holm Nielsen:

”Læsningen af rapporten siger mig først og fremmest, at vores fakultet er godt på vej til at bidrage positivt til målsætningerne. Vi i kommissionen drøftede også vigtigheden af at fortsætte med at styrke vores bidrag til fremtidens samfund ved bl.a. at uddanne stærke kandidater med solide kompetencer, der matcher samfundsbehovene og ved at sikre en entreprenant ånd med tilsvarende muligheder omkring fakultetets aktiviteter,” siger dekan Eskild Holm Nielsen.

Læs ATV-rapporten, der skrevet på basis af det store analysearbejde her.