Klimahandleplanen 2024: Nye fælles principper for flyrejser på Tech

Færre flyrejser var et af indsatsområderne, da Aarhus Universitet i marts kunne løfte sløret for universitetets klimahandleplan 2024. Nu har institutter og centre på Tech godkendt tre fælles principper for at reducere CO2-udledningen fra flyrejser på fakultetet, samt et idékatalog over yderligere lokale tiltag på institutter og centre.

Foto: Colourbox

Målet i AU’s Klimahandleplan 2024, er en samlet reduktion i universitetets CO2-udledning på 35% i 2025 sammenlignet med 2018.

Tech iværksætter derfor en lang række tiltag for at reducere CO2-udledningen. For eksempel solceller på taget, ny indkøbspolitik, genbrug af inventar, løsninger til at gøre AU Viborg selvforsynende med energi samt udledningsreduktioner fra landbrug og løbende udfasning af benzin- og dieselbiler.

Til indsatsområdet ”Færre flyrejser”, har fakultetsledelsen netop vedtaget tre fælles principper for flyrejser på Tech. Flyrejser er nemlig – efter køb af varer og tjenesteydelser – den største enkeltstående bidragsyder til CO2-udledning på Aarhus Universitet.

Læs AU’s klimahandleplan 2024

”De nye fælles principper for flyrejser på Tech er blot en af de ting, vi gør for at nedbringe vores CO2-aftryk. Det er et godt skridt i den rigtige retning og kan hjælpe den enkelte medarbejder med at planlægge sine rejser under hensyntagen til klimaet,” siger Eskild Holm Nielsen, dekan på Tech. Han fortsætter:

”Jeg har fuld forståelse for, at det kan blive en udfordring at nå klimahandleplanens målsætninger om færre flyrejser, da vi på Tech er mange flere medarbejdere nu, end vi var i 2018. Alligevel er det vigtigt, at vi som et fakultet, der er drevet af at skabe grøn omstilling, også selv bidrager aktivt til at nå målsætningen om at reducere AU’s klimaaftryk”.

Nyt værktøj til at følge udviklingen

Én af forudsætningerne for en målrettet indsats for reduktion af flyrejser er et solidt datagrundlag. Derfor er der udviklet et Power BI-værktøj, der gør det muligt at følge udledningen ved flyrejser på AU på både fakultets- og institutniveau. For at værktøjet bliver så nøjagtigt som muligt, er det vigtigt, at alle rejser bookes gennem AU’s rejsebureau Carlson Wagonlit Travel (CWT).

Vil du også bidrage til et grønnere universitet? Så tag et kig i AU's Grønne Guide, hvor du også finder inspiration til din rejseplanlægning. Find guiden her.

Fælles hovedprincipper for Tech

1. Ingen indenrigsflyvning (kan dispenseres for i særlige tilfælde) (Tech-prioritet #1)

2. Direkte flyvninger skal prioriteres, særligt inden for EU, hvorfor mellemlandinger i videst muligt omfang bør undgås. Kombinationsrejse med bus/tog bør tilstræbes (Tech-prioritet #2)

3. Bestilling af alle rejser bør i videst muligt omfang foretages via rejsebureauet CWT via AU’s medarbejderside mhp. understøttelse af CO2-regnskab og guide til ’den bedste rejsevej’ til destinationen ift. CO2-udledning (Tech-prioritet #3)

Yderligere principper til prioritering lokalt

4. Ingen flyvning under 500 km. eller hvor destination kan nås under 7 timer med alternativ transport

5. Et loft over antal flyrejser eller km per medarbejder

6. Ingen oversøiske studieture for studerende

Møde, netværk og konference

7. Deltagelse i fysiske møder med flyafstand foretages kun, når det er strengt nødvendigt og vurderes altid ift. forventet udbytte vs. CO2-udledning

8. Deltagelse i oversøiske forskningskonference- og kompetenceudviklingsrejser bør overvejes nøje og vurderes altid ift. forventet udbytte vs. CO2-udledning

9. Forskning og repræsentation

9.1. Forskningsgruppers rejser ifm. publikationer/feltarbejde/dataindsamling bør samles på én eller enkelte personer, der kan repræsentere hele gruppen på konferencer og grupperes med færrest muligt visit.

9.2. Fondsansøgninger bør indregne budget til togrejser, evt. på 1. klasse, hvis relevant.

10. Udarbejdelse af CO2-budget for konferencerejser på center-/institutniveau.

Læs også: Klimahandleplan 2024: ”Vi kommer til at mærke det i hverdagen, at vi skal sænke vores klimaaftryk”