Nyt fra BYG: Her bygger vi om i fase 1 og ny projektside fra BYG

Bygningsprojektet på AU Viborg skrider frem efter planen. Her får du overblik over, hvor vi bygger om til fase 1 og en status på bygningsprojektet, som du også selv kan dykke ned i på Nat-Tech BYGs nye projektside.

Når de første studerende på Veterinærmedicin, Dyrevidenskab og Plante- og fødevarevidenskab møder ind i efteråret 2024, er vi klar med både et undervisningsmiljø, der lever op til de bedste standarder på AU, og et dagligstuemiljø, så de studerende uden problemer kan tilbringe det meste af dagen på campus. Sådan lyder status fra Nat-Tech BYG, der er ansvarlig for at få bygningerne klar til de studerende inden studiestart:

”Et så stort projekt som AU Viborg vil naturligvis løbe ind i knaster undervejs, men vi sørger for hele tiden at have en plan B klar, hvis der skulle vise sig uforudsete udfordringer. Derfor kan jeg med ro i maven love, at vi er klar til de første nye studerende, når de møder ind til studiestart i 2024, siger Bent Lorenzen, bygningschef ved Administrationscenter Nat-Tech.

Der er plads til både medarbejdere og studerende i Foulum

Når bygningerne i Foulum skal gøres klar til de studerende, sker det ud fra princippet om, at det er mere bæredygtigt at renovere de eksisterende bygninger end at bygge nyt. Og der er god plads i de eksisterende bygninger.

”Inderzonen af bygningerne (dem med de røde tage, red.) i Foulum har rummet 1200 personer, da der var flest ansatte. Nu er vi omkring de 400, så der skal nok blive god plads til de studerende også. På samme måde har vi parkeringspladser nok, ligesom kantinen, der er på størrelse med Matematisk Kantine på campus i Aarhus, sagtens har kapacitet til både medarbejdere og sultne studerende, siger Bent Lorenzen.

Renoveringen af hovedbygningen går i gang i løbet af oktober

Nat-Tech BYG er netop gået i gang med at renovere hovedbygningen (8814). Bl.a. skal det store auditorie opdateres med nyt AV-udstyr, inden de studerende rykker ind, mens etagen, hvor DCA tidligere havde til huse, skal laves om til et dagligstuemiljø, hvor de studerende får plads til at udvikle deres eget studiemiljø. På skitsen herunder kan du se, hvilke bygninger der i første omgang skal gøres klar til studiestart i 2024.

Her bygger vi om i fase 1:

• Det store auditorie opdateres med nyt AV-udstyr (lokale 8814-3075)
  • Der laves læsepladser i forbindelse med seminarlokalerne i hovedbygningen (8814)
  • Møderum M2 i 8814 ommøbleres til et seminarlokale til 50 personer (8814-3050)
  • 2. etage i hovedbygningen (8814) ombygges til studenterområde
  • Der etableres et seminarlokale til 30 personer i bygning 8861 (8861-3032)
  • I 8841/C21 etableres en laboratoriesuite
  • I 8853/D23 etableres en laboratoriesuite
  • I 8846 etableres en tør undervisningssuite med seminarlokaler, grupperum og dagligstudiemiljø.
  • Der sættes en Panna-bane, som personaleforeningen har købt, op ved siden af volleybanen uden for kantinen
  • SR32/8252 ombygges til introduktionsrum til klinik og personalekontor (klar senest efteråret 2024)
  • SR33/ 8253 ombygges til fælles motionsrum og omklædning for studerende og ansatte (klar senest efteråret 2024)
  • 8263 ombygges til hesteopstaldning (klar senest efteråret 2024)
  • 8259 ombygges til løbebane (klar senest efteråret 2024)

Ny projektside fra Nat-Tech BYG

Nat-Tech BYG har lanceret en ny projektside, hvor det er muligt at følge med i udviklingen af de byggeprojekter, som er i gang på de to fakulteter. På projektsiden kan du finde referater fra møder fra de nedsatte brugergrupper for våde og tørre uddannelsessuiter samt brugergruppen for særlige undervisningslokaler til veterinæruddannelsen. Du kan også finde referater fra møder i bygningsstyregruppen bag AU Viborg-projektet.

Vil du se nærmere på, hvordan de enkelte bygninger skal indrettes? Tag et kig her >>