Universiteterne samles til første årsmøde i START

Sidst i marts er det præcis et år siden, at landets otte universiteter mødtes til kickoff på START - Centre for SusTainable AgRifood sysTems. Den 20. og 21. marts holder START sit første årsmøde med fokus på bl.a. centrets særlige Triple-I tilgang til arbejdet med at accelerere den grønne omstilling af vores landbrug og fødevaresystem.

Hvordan kan tværfaglighed på tværs af de videnskabelige discipliner bidrage til at skabe øget impact og værdi i forskningen? Det er noget af det, du kan blive klogere på, når START inviterer indenfor til centrets første årsmøde den 20. og 21. marts på Comwell Rebild Bakker.

”I START arbejder vi for at implementere Triple-I tilgangen, der står for integrative, inclusive og interdisciplinært samarbejde. Wageningen University & Research, der er et førende europæisk universitet inden for landbrugs- og fødevareforskningen, har i mange år arbejdet med denne approach, og vi har derfor inviteret tre dygtige kollegaer fra Wageningen med til START's årsmøde, hvor de vil facilitere en masterclass og træningssession i Triple-I tilgangen,” siger START-koordinator Kristine Howe Kjer.

Du kan læse mere om Triple-I tilgangen i invitationen årsmødet, som du finder her >>

Arbejdet fortsætter i de otte START Research HUBs
Dag to på årsmødet er tilegnet de START Research HUBs, hvor forskere på tværs af naturvidenskab, teknik, samfundsvidenskab og humaniora mødes for at finde nye grønne løsninger på de udfordringer, landbrugs- og fødevaresektoren står overfor netop nu. I øjeblikket rummer START otte tematiske HUBs:

”For forskere på landets universiteter kan START Research HUBs betyde adgang til nye netværk, nye samarbejdspartnere, nye finansieringsmuligheder; kort sagt større mulighed for at opnå impact på områder, hvor vi som samfund har hårdt brug for nye løsninger. Det er noget af det, vi lige nu har stort fokus på at få formidlet ud på universiteterne, så vi sammen kan opfylde målet om at gøre START til et europæisk forskningskraftcenter inden for landbrug og fødevarer, ” siger Kristine Howe Kjer.

Vil du med til årsmødet?
Der er stadig ledige pladser til START-årsmødet. Kontakt START-sekretariatet for at høre mere.

Kristine Howe Kjer
START Coordinator
E-mail: kjer@au.dk

Om START
Centre for SusTainable AgRifood sysTems (START) er en forskningsbaseret, akademisk og tværfaglig samarbejdsplatform skabt af de otte danske universiteter.  START gennemfører aktiviteter, der styrker det tværfaglige forskningssamarbejde inden for naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora med det mål at accelerere den grønne omstillingen inden for landbrug og fødevareproduktion.

START-sekretariatet har base på Aarhus Universitet og ledes af en styregruppe med repræsentanter fra de stiftende universiteter: Danmark Tekniske Universitet, Københavns Universitet, Aarhus Universitet, IT-Universitetet i København, Copenhagen Business School, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Roskilde Universitet.

Læs mere om START >>