Den nye Tech Research Support sidder klar til at hjælpe

Den nye forskningsstøtteenhed på Tech, Tech Research Support, sidder klar til at understøtte institutternes arbejde med at skaffe flere gode forskningskroner til fakultetet. Du er altid velkommen til at kontakte dem, når du har behov for sparring et sted i processen mellem idé og færdig ansøgning.

Fra januar trådte den nye organisering af forskningsstøtten på Aarhus Universitet i kraft. AU’s centrale forskningsstøtteenhed (FSE) varetager fremover kun EU-ansøgninger samt enkelte andre fonde. Derfor har Tech etableret Tech Research Support, bestående af Torben Juul Classen, Karin Lykke og Kirstine Abild. Tech Research Support supplerer institutternes videnskabelige koordinatorer.

De tre nye medarbejdere i Tech Research Support er i gang med at gennemføre en række intromøder på institutter og centre i samarbejde med de lokale videnskabelige koordinatorer, der også fremover vil løfte en vigtig opgave med lokal forskningsstøtte på institutter og centre.

”Samarbejdet med de videnskabelige koordinatorer er helt centralt for vores arbejde, da det jo er dem, der har det dybe kendskab til og den tætte kontakt til forskningsgrupperne. Vores opgave bliver mere at sikre videndeling og synergi på tværs af fakultetet, være med til at løfte den fælles fundingrelaterede faglighed og fungere som et værdiskabende bindeled mellem f.eks. institutterne og prodekanen eller ud til fondene. Vi er lige nu ved at afdække, hvordan vi bedst understøtter institutter og centre. Derfor ser vi også frem til mange gode snakke med fagmiljøerne, der kan gøre os klogere på netop det, siger Torben Juul Classen og fortsætter:

”Vi er et team med en bred vifte af kompetencer inden for forskningsstøtte. Det betyder, at vi kan give sparring, kvalitetssikre og hjælpe både institutter, centre og den enkelte forsker videre i processen henimod succesfuld funding. Og hvis det ikke er os, der skal hjælpe, ved vi lige præcis, hvem vi skal sende videre til, siger Torben Juul Classen og slutter:

”Derfor skal man ikke tøve med at tage fat i os, hvis man har et spørgsmål om fundraising – uanset om man blot har fået en god idé, lige mangler den sidste sparring på sin ansøgning eller har andre spørgsmål. Som vi ser det, skal man hellere henvende sig til os en gang for meget end en gang for lidt – og hellere for tidligt i processen end for sent.”

Kort om den nye organisering

De videnskabelige koordinatorer på institutniveau skal også fremover sikre fagnær forskningsstøtte lokalt.

Tech Research Support har ansvaret for overordnede forskningsstøtteopgaver, der har relevans på tværs af institutter, f.eks. i forbindelse med ansøgninger til større fonde som Novo Nordisk Foundation eller Villum Fonden.

AU Forskningsstøtteenheden fortsætter med at varetage EU-ansøgninger samt enkelte andre fonde.

Læs mere om den nye organisering >>

Kontakt

Har du spørgsmål til Tech Research Support kan du altid kontakte dem på tech.research.support@au.dk.