Nyt didaktisk grundlag for undervisning og læring på Tech
Tech har fået et fælles didaktisk grundlag, der skal være med til at konkretisere og stimulere samtalen om, hvad vi på Tech forstår ved god undervisning og læring. Nu skal det didaktiske grundlag ud at leve i organisationen.
Efter en omfattende proces, hvor både studerende, undervisere og andre af fakultetets ressourcer har været inddraget, har Tech fået et didaktisk grundlag, der giver konkrete bud på, hvad der kendetegner god undervisning og læring på fakultetet. Arbejdet med det nye grundlag har været forankret i en arbejdsgruppe, hvor Jens Bennedsen, der er ingeniørdocent ved Institut for Elektro- og Computerteknologi, har være formand:
”Det didaktiske grundlag er tænkt som et udgangspunkt for at diskutere og udbrede de gode praksisser for god undervisning og læring på Tech. Vi har undervejs i processen prioriteret at inddrage mange forskellige perspektiver i arbejdet – lige fra Bygningsservice og Uddannelse, til ledere og studerende og naturligvis alle vores undervisere, der jo er de erfarne i den her sammenhæng, siger Jens Bennedsen.
Læs mere om processen: Hvad gemmer der sig bag ”den gode undervisning?” >>
Det didaktiske grundlag beskriver de tre aktører, der alle hver især har et ansvar for at bidrage til at skabe den gode læring. For mens den studerende skal engagere sig i sit studie, er underviseren f.eks. ansvarlig for at skabe et inspirerende læringsmiljø, mens institutionen skal sikre gode undervisningsfaciliteter.
”På Tech har vi en strategi om at møde de studerende, hvor de er, men hvad betyder det f.eks. for vores undervisning, og hvordan gør vi det i praksis? Her håber vi, at det nye didaktiske grundlag kan være med til at inspirere til gode snakke om undervisning og læring på flere niveauer – snakke, der i sidste ende kan være med til at løfte vores i forvejen gode undervisning og de studerendes udbytte,” siger Jens Bennedsen.
Vil du vide mere om det nye didaktiske grundlag?
Arbejdsgruppen lægger op til, at institutterne bruger det didaktiske grundlag til dialog og debat på f.eks. institutdage, didaktiske dage, sektionsmøder eller i andre fora, hvor debatten og dialogen om uddannelse foregår. Hvis du eller I vil have inspiration eller hjælp til, hvordan det kan foregå, er du velkommen til at kontakte Jens Bennedsen.
Det didaktisk grundlag i korte træk
Den studerende …
- engagerer sig i sin læring
- giver sig selv gode rammer for at lære
- bidrager til et godt læringsmiljø
Underviseren …
- har blik for de(n) studerende
- skaber et inspirerende læringsmiljø
- udviser dyb faglighed
- sikrer sammenhæng med andre fag og samfundet
Institutionen …
- sikrer gode undervisningsfaciliteter og fysiske rammer
- sikrer optimal planlægning
- faciliterer samarbejde mellem “relevante aktører”
- sikrer muligheder for opkvalificering og kompetenceudvikling