Strategi for fremtidens myndighedsbetjening på Tech

Strategi på baggrund af et strategisk servicetjek

Nedenstående strategi er skabt ud af det strategiske servicetjek af myndighedsområdet, som Faculty of Technical Sciences (Tech) foretog i perioden august 2022-juni 2023. Strategien består af en ambition, der indikerer et fælles formål og retning og seks pejlemærker, der udpeger særligt vigtige dimensioner.

En handleplan for strategien er sat i værk i august 2023 og fortsætter ind i 2024.

Techs ambition for myndighedsbetjeningen

Tech er den foretrukne rådgiver inden for klima og en bæredygtig, grøn omstilling for offentlige såvel som private aktører. Vores forskningsbaserede rådgivning understøtter demokratisk oplysning, nationalt såvel som internationalt, baseret på excellent, løsningsfokuseret forskning.

• Vi arbejder for, til samfundets bedste, at skabe en reel forskel gennem forskningsbaseret rådgivning inden for natur, miljø, fødevarer og landbrug.
  • Vi bygger bro mellem fag- og problemfelter gennem gensidig udvikling af faglighed og løsningsbehov.
  • Vi samler det tekniske, det naturvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område i én organisation, og den unikke styrke vil udnytte til at bidrage til tværfaglig forskning og myndighedsrådgivning af international klasse.
  • Vi arbejder videnskabeligt, holistisk og med høj faglig integritet.
  • Vi er i omverdenen kendt for høj troværdighed, faglighed og løsningsfokuserede samfundsbidrag.
  • Vi er et attraktivt forskningsmiljø, der udvikler rådgivere og forskere, der er rustet til at svare på de udfordringer, den grønne omstilling vil medføre.

Pejlemærker for fremtidens myndighedsbetjening

Pejlemærke 1: Faglig opdatering og samarbejde med ministerier og styrelser

Tech skal være dén forskningsbaserede rådgiver og udvikler af det faglige samspil i forhold til ministerier og øvrige interessenter med henblik på at sikre samfundets behov for varetagelse af den grønne omstilling.

Pejlemærke 2: Anseelse eksternt, forståelse og anseelse internt

Techs myndighedsbetjening og dens rolle i en bæredygtig, videnbaseret grøn omstilling har høj anseelse og troværdighed i samfund og hos myndigheder og tilsvarende i resten af AU.

AU skal nationalt og internationalt være ledende i at levere kvalitetssikret og uafhængig myndighedsbetjening af høj faglig kvalitet. Myndighedsbetjening er meriterende for en universitetskarriere og økonomisk bæredygtig for AU.

Pejlemærke 3: Forskningsunderstøttelse og rekruttering

Tech skal  rekruttere og fastholde faglige medarbejdere med stærk forskningsbaggrund og lyst til rådgivning/myndighedsbetjening.

Forskning og myndighedsbetjening er koordineret, og der skal rekrutteres forskere, hvor myndighedsopgaver er en del af karriereplanlægningen.

Pejlemærke 4: Styrke rådgivning gennem internationalt samarbejde

Bedre rådgivning via styrket internationalt samarbejde om principper og kvalitetsledelse af forskningsbaseret myndighedsbetjening og udvikling af governance for tværeuropæisk opgaveløsning.

Pejlemærke 5: Digitaliseringens rolle i opgaveløsningen

Tech ønsker at skabe øget understøttelse af myndighedsopgaver med digitale teknologier.

Tværfaglig forståelse og innovative løsninger sikres gennem en stærkt professionel data management og datatilgængelighed, men først og fremmest systemforståelse baseret på cutting-edge modellering.

Pejlemærke 6: Internt samarbejde

Centerenheder som understøtter institutternes faglighed, konsistens, kvalitet og kommunikation ift. ydelsesaftalerne med ministerierne, og hvor der fra alle sider internt i Tech tænkes ‘vi’.

Kvalitetsledelsessystemet efterleves af alle.

Der er en løbende vidensudveksling af best practice mellem  DCA og DCE.

Pejlemærket kan inddeles i to temaer:

1. Forbedre samarbejdet og dermed opgaveløsningen
  2. Fastholde og udbygge princippet om, at eksisterende forskningskompetencer identificeres og inddrages i relevante myndighedsopgaver på tværs af aftaler, centerenheder og institutter, og at bidraget kompenseres økonomisk for medgået tid.