Læringsmål & SOLO taksonomi

Denne ressource hjælper dig med at komme i gang med dine kursusbeskrivelser, så du får berørt de rette læringsmål og taksonomiske niveauer. 


Læringsmål

Læringsmål har tre funktioner:

  • At beskrive hvad de studerende skal lære
  • At danne grundlag for bedømmelse og karaktergivning
  • At skitsere kurset undervisningsaktiviteter

Et læringsmål beskriver en kompetence den studerende skal have efter kurset. Derfor beskrives læringsmål oftest med "Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne ...".

Et læringsmål beskrives ved et verbum + substantiv: Hvad den studerende forventes at kunne GØREverbum med en bestemt tingsubstantiv. For eksempel "Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne anvende anatomisk nomenklatur". Det er muligt at observere om den studerende benytter anatomisk nomenklatur (bedømmelse) og lave undervisningsaktiviteter gennem kurset så det øves  (undervisningsaktiviteter).

Læringsmål for de enkelte kurser er beskrevet i kursets kursusbeskrivelse. I retningslinjerne for kursusbeskrivelser på Nat-Tech står der om læringsmål:

  • Læringsmålene for det enkelte kursus er overordnet i overensstemmelse med kompetenceprofilen for uddannelsen
  • Læringsmålene for det enkelte kursus er i overensstemmelse med de progressionskrav, der stilles af kursets tidsmæssige placering i studieforløbet
  • De anvendte undervisnings- og eksamensformer er relevante i forhold til indhold, formål og læringsmål, og der er den nødvendige alignment i kurset

Et læringsmål består som hovedregel af et verbum og et substantiv:

  • Verbet beskriver på hvilket niveau den studerende skal kunne demonstrere sin viden, kompetencer og færdigheder. På Nat-Tech anvendes SOLO taksonomien (beskrevet i næste afsnit) til beskrivelse af de forskellige niveauer
  • Substantivet specificerer det emne som den studerende skal demonstrere sin viden, kompetencer og færdigheder indenfor.

SOLO Taksonomi

En taksonomi er et klassifikationssystem – i dette tilfælde en hierarkisk opbygning af læringsudbytte.

Læs mere om SOLO-taksonomi herunder:

Structure of the Observed Learning Outcome

Inden for de naturvidenskabelige fag er det oftest SOLO taksonomien, der anvendes. Den australske læringsteoretiker J. Biggs har igennem de sidste 20 år udviklet en taksonomi, ikke ligesom Bloom over undervisningsmål, men over en studerendes forståelse af et givent emne eller opgave. Dens fulde navn er Structure of Observed Learning Outcome, altså et system, hvor resultatet af en læringsproces kan følges.

Her er vist en oversigt over SOLO taksonomien:

Som det fremgår af figuren er taksonomien bygget op over 5 trin, hvor hvert trin såvel forudsætter de tidligere trin som tilføjer nyt. Tankegangen er, at viden udvikler sig til højere og højere niveauer, hvor de lavere niveauer udgør grundlaget for de højere niveauer. De første tre trin afspejler en overfladisk læring, hvor den studerendes viden begrænser sig til enkle og konkrete problemstillinger og redegørelser og basal viden. På de sidste to trin tilegner den studerende sig selvstændigt viden, skaber selv meningsfulde sammenhænge, arbejder på et højt abstraktions-niveau og er i stand til at anvende sin viden generelt og ikke kun specifikt.

SOLO-niveau

Beskrivelse

Typiske verber

Sammenligning med Bloom’s taksonomi

1

Præstrukturel

(intet bidrag)

(Brug af irrelevant information eller svar, som ikke giver mening)

(anvendes ikke)

2

Uni-strukturel

Den studerende kan identificere, omskrive og anvende simple procedurer.....

.. men behersker kun enkeltdele, ikke sammenhænge

gengive

identificere

definere

beregne

indsamle data

registrere

1 Viden, og...

2 Forståelse:

Grundlæggende indsigt i og forståelse for kernestof og beregnings-formler

3. Anvendelse:

Indsigt i specifikke anlægs/ konstruktioners dimensionering,

4. Analyse,

5. Syntese og

6. Vurdering

Håndtere problemstillinger og data fra virkeligheden, gennemregne og vurdere løsningsforslag funktion etc.

3

Multi-strukturel

Den studerende kan opliste, beskrive, kombinere, og behersker flere aspekter…

… men integrerer dem ikke til helheder

beskrive

formulere

kombinere

verificere

bearbejde

anvende

4

Relationel

Den studerende kan sammenligne, forklare årsager, analysere, relatere, anvende, samt beherske og integrere flere aspekter til helheder

sammenligne

sammenfatte

modellere

analysere

udlede

optimere

planlægge

5

Udvidet abstrakt

Den studerende kan teoretisere, generalisere, danne hypoteser og perspektivere, samt bevæge sig fra det specifikke til det abstrakte

diskutere

generalisere

estimere

opstille hypoteser

teoretisere

fortolke

vurdere

forudsige

Structure of the Observed Learning Outcome, Verber

I et læringsmål beskriver verbet hvilket niveau den forventes at kunne en given ting på. Nedenfor er en liste af verber som du kan anvende i forbindelse med at lave læringsmål.

Det skal være muligt at observere ved bedømmelsen om den studerende opfylder læringsmålet. Derfor bruges aktive verber - du skal derfor undgå verber som beherske, forstå o.lign.

Listen er bl.a. baseret på en analyse Claus Brabrand lavede i 2008 over de anvendte verber til at beskrive læringsmål på naturvidenskab, AU.

Verbum, dansk

Verb, English

Verbum, dansk

Verb, English

(ej aktive verber)

1 Præstrukturel (anvendes ikke)

beherske

master

dokumentere

document

forstå

understand

deltage i

participate in

indsigt i

have knowledge…

formidle

communicate

tilegne

acquire

producere

produce

observere

observe

skrive

write

være i stand til

be able to…

præsentere

present

2 Enkeltstrukturel

3 Flerstrukturel

angive

mention

beskrive

describe, list

beregne

compute, calculate

bygge

build

bestemme

determine

formulere

formulate

definere

define

karakterisere

characterize

gengive

quote, recite

kombinere

combine

identificere

identify

løse

solve

indsamle

collect

redegøre

account for

kalibrere

calibrate

sammensætte

compose

opstille

establish

udtrykke

express

referere

refer

verificere

verify

registrere

register

vise

show

skitsere

outline

resumere

sum up

udpege

point out

rapportere

report

udvælge

select

bearbejde

work up

måle

measure

bevise

prove

optegne

sketch

simulere

simulate

danne

form

anvende

apply

redegøre for

state

foretage

carry out

4 Relationel

5 Udvidet abstrakt

analysere

analyze

afgrænse

delimit

begrunde

argue

bedømme

judge

forklare

explain

diskutere

discuss

sammenligne

compare, relate

estimere

estimate

eksemplificere

exemplify

evaluere

evaluate

sammenfatte

summarize

fortolke

interpret

tilpasse

adjust

forudsige

predict

udforme

work out, elaborate

kritisere

criticize

udlede

deduce

perspektivere

put into perspective

optimere

optimize

skønne

estimate

skelne

distinguish

vurdere

assess

planlægge

plan

ekstrapolere

extrapolate

konstruere

design

anbefale

recommend

modellere

model

strukturere

structure

syntetisere

synthesize

Kursusbeskrivelser

Kursusbeskrivelsen indeholde en række definerende elementer for kurset. Her fokuseres på formålet for kurset, kursets læringsmål og kursets eksamensform.

Formålet skal give en kort argumentation rettet med den studerende om hvorfor han/hun skal have faget og hvad det kan bruges til.

Læringsmålene beskriver hvad den studerende skal kunne når kurset er afsluttet

Eksamensformen skal passe til læringsmålene og undervisningsaktiviteterne

Se en uddybning her

Kommenterede kursusbeskrivelser

Her kan du finde en række kommenterede kursusbeskrivelser. Der er fokus på formål og læringsmål